Stádlecký most

Unikátní, poslední řetězový most v Evropě, postavený v empírovém slohu u obce Podolsko na silnici mezi Pískem a Táborem v letech 1847-1848 stavitelem Vojtěchem Lannou z Českých Budějovic. Na svém původním místě stával 113 let až do roku 1960, ale na konci třicátých let byl postaven přímo nad stávajícím mostem most nový, železobetonový. Když bylo rozhodnuto o napuštění Orlické přehrady, hledal se způsob záchrany unikátního mostu. Nabídka na odkoupení mostu přišla ze zahraničí, ale rozhodlo se, že bude přemístěn a jako nejvhodnější lokalita z třinácti navržených bylo vybráno místo mezi Stádlecem a Dobřejicemi. Bylo nutné přenést 2000 kamenných a 1100 ocelových částí.

Základní nosnou konstrukcí mostu jsou čtyři řetězy uspořádané ve dvou dvojicích. Řetězy jsou uloženy na dvou kamenných branách o půdorysu 4 x 9 metrů. Délka mostu od kotevních bloků je 157 metrů, šířka šest metrů. Železné části mostu váží přibližně 100 tun. Maximální hmotnost vozidla je 1,5 t.

V roce 1959 vyhlášen národní technickou památkou. 14. května 2008 vydala ČNB v nákladu 10 090 kusů pamětní zlatou minci o nominální hodnotě 2500 Kč „Národní kulturní památka řetězový most ve Stádlci“ z cyklu „Kulturní památky technického dědictví“, jejímž autorem je Luboš Charvát.

Zpět na Jihočeský kraj

Zpět na úvodní stránku

 TOPlist